snacken in het verkeer - 28 Januari 2012 23:11 |
Snacken in het verkeer Snacken is in. Snacken mag, want het stilt de “lekkere trek”. Ik vind dat een wolf in schaapskleding, want die “lekkere trek” moet u niet stillen met een reep chocolade, een (ontbijt)koek, cake of tussendoortjes van de snackbar. Vroeger (30-50 jaar geleden) werd er volgens mij nauwelijks gesnackt. Ik heb daar geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar gewoon even nagedacht hoe dat in mijn jeugd met tussendoortjes zat. |
Die hadden we niet. Hoewel? Ik kan me nog een reclame herinneren over een chocoladereep. “Milkyway bederft de eetlust niet.” Misschien één van de weinige reclames met een eerlijke boodschap. Want daar zit nu net het probleem, snacken bederft inderdaad uw eetlust niet en leidt tot meer eten, tot meer calorie-inname en dus tot overgewicht en uiteindelijk tot meer sterfte. Een fabrikant van afslankproducten zou nu een vermogen over hebben voor een snack die uw eetlust wél bederft.
Snoep en snacks bestaan uit verzadigd vet, veel suikers en vreemd genoeg ook heel veel zout. Dat laatste geldt ook voor de oplossoepjes die rond 16.00 uur worden genuttigd. Daarin zit veel zout. Zout leidt tot hoge bloeddruk en zo dragen die snacks bij aan een grotere kans op hart- en vaatziekten. Het gemiddelde zout gebruik is 9,1 gram per dag en ondanks alle inspanningen om dat te verlagen gebruiken we niet minder zout dan in 2006[1]. Vermindering met 3 gram zout per dag leidt volgens berekeningen van de Hartstichting tot bijna 10.000 minder patiënten met hartziekten of beroertes. Dat scheelt misschien wel 1000-2000 doden per jaar in Nederland. Maar als u bedenkt dat het zout op uw eitje en bij de aardappels slechts 0,5 gram zout per dag betreft, dan is het duidelijk dat we de zoutbeperking niet vinden bij het zoutvaatje. Waar zit het zout dan wél in dat we binnen krijgen? Zout zit in brood, kant-en-klaar producten, vleeswaren en snacks. We weten dat vetten en suikers onze bloedvetten zoals cholesterol en triglyceriden heel nadelig beïnvloeden, zeker bij mensen met overgewicht zijn suikers ongewenst. Snacks, zoals chocolade repen, zoutjes en koeken bestaan altijd uit vetten en koolhydraten. Ik ga u nu vragen om slechts een snack per dag te laten staan, of als dat niet lukt te vervangen door een gezonde snack zoals bijv.fruit .Zou dat helpen? Die vraag is beantwoord in een onderzoek van de universiteit van Liverpool. De onderzoekers berekenden dat er 6000 minder doden per jaar in Groot-Brittannië zouden optreden als we één ongezonde zouden vervangen door één gezonde snack[2]. Voor Nederland betekent dat ongeveer 1600 doden minder per jaar. Hoe weten zij dat zo precies? U moet niet denken dat de onderzoekers bij honderdduizenden mensen jarenlang persoonlijk de ongezonde snacks uit hun mond hebben gegrist en daarvoor een gezonder snack terug hebben gegeven. Nee, zij hebben berekeningen uitgevoerd met bestaande gegevens. Ik zal die met u doorlopen. De onderzoekers berekenden aan de hand van voedingstabellen (zoals onze “nevo-tabel” zie www.rivm.nl en zoek op nevo) de samenstelling van de meeste ongezonde snacks. Slechts één snack per dag minder bespaart u 4,4 gram verzadigd vet en een halve gram zout. Omdat in grote lijnen bekend is wat vetten en suikers doen op vetten in uw bloed, kan een schatting worden gemaakt hoeveel uw cholesterol stijgt door het gebruik van die ongezonde snacks. Dat geldt ook voor het zout in snacks. Omdat bekend is uit ander onderzoek, wat de kans is op een hartinfarct of beroerte door een hoger cholesterol of meer zout, kan worden berekend hoeveel mensen ten gevolge van die snack een infarct of beroerte zullen krijgen. Omdat we de sterftekans van die aandoeningen weten en het aantal inwoners in Nederland is het mogelijk uit te rekenen hoeveel mensen overlijden aan één ongezonde snack per dag. In Nederland overlijden er volgens deze berekeningen dus ieder jaar 1600 mensen door een snack voor de lekkere trek. Dat zijn 2-3 maal zo veel doden als dodelijke slachtoffers ten gevolge van het verkeer[3]! Helemaal juist zijn dit soort onderzoeken natuurlijk niet, het onderzoek heeft namelijk nooit écht plaatsgevonden, het zijn schattingen gebaseerd op berekeningen, anderzijds drukt het u en mij wel met de neus op de feiten. Wat zijn dan gezonde snacks? Het beste is natuurlijk gewoon driemaal per dag eten, géén snacks nemen en geen vierde maaltijd na 20.00 uur voor de buis. De auteurs van het onderzoek uit Liverpool geven als gezond alternatief gedroogd fruit, vers fruit en noten. Ik voeg daar graag de wortel, komkommer en tomaat aan toe. Mag eventueel met een lekkere dressing, want die vloeibare vetten zijn lekker en gezond. |
|
Om te kunnen reageren op de artikelen van Dr. Frank dient u zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Wanneer u ingeschreven bent kunt u met de ingevoerde gegevens rechtsboven inloggen. Nog niet ingeschreven? Klik hier om u in te schrijven voor de nieuwsbrief. |
|
Door Mevr. A. de Bruin, 30 Januari 2012 20:47
Inderdaad , verschrikkelijk dat wij zo met zijn allen verleid worden tot snacken. Maar het kan nog erger... bij mij in het ziekenhuis staat ook zo'n snoepautomaat. Hoe kan ik toch al die verleidingen weerstaan om 15.00 uur s'middags. Terwijl ikzelf verpleegkundige/ natuurgeneeskundige en acupuncturist ben. Als iemand weet dat dit slecht is dan ben ik het wel en toch kan ik die verleiding niet weerstaan. Van mij mag er een verbod komen op al die snacks! Door Mevr. j.g. van der kruk, 30 Januari 2012 17:16
Wat de grootste boosdoener is in alle snacks, maar ook in veel kant en klaarmaaltijden, soepen etc. is E621 Mononatriumglutamaat, GMS(frans) MSG(engels) Dit is een smaakversterker die de smaakpapillen stimuleert, hierdoor eet je meer. E621 is een grote bijdrage aan zwaarlijvigheid, het zet de alvleesklier aan tot grotere produktie van insuline. Zie het boek "Excito-toxins" van Dr. Russell Blaylock. Aspertaam en Natriumglutamaat tasten het zenuwstelsel aan en zijn kankerverwekkend. Mononatriumglutamaat verbergt zich achter meer dan veertig verschillende namen en is heel moeilijk te traceren.Volgens Dr.Blaylock zou er een sterke daling zijn van obesitas, verscheidene kankers, zenuwaandoeningen, autisme en hyperactiviteit, als men de exitotoxische additieven zou verbieden. Maar onze wetgevers in Den Haag, zullen dit nooit toegeven omdat ze dan aan de bedrijven van hun vriendjes komen. Ankie van der Kruk Door Mevr. S. van Rossum, 02 Februari 2012 21:31
Mononatriumglutamaat wordt niet alleen als smaakversterker toegevoegd aan voedingsmiddelen, maar komt ook vrij tijdens de bereiding van vlees en vis, de rijping van fruit en tomaat, bij de rijping van kaas en andere fermentates. Bij het eten van deze voedingsmiddelen kan onze tong het monoglutamaat proeven. Mononatriumglutamaat is verantwoordelijk voor de umamismaak, dit is de vijfde smaak naast de smaakpapillen op de tong voor zoet, zout, bitter en zuur. Mononatriumglutamaat werd in het begin van de 20e eeuw als smaakversterker toegevoegd aan aziatisch eten. Het aminozuur glutaminezuur is één van de 20 bouwstenen in zowel dierlijke als plantaardige eiwitten en is het meest frequent voorkomende aminozuur in de menselijke voeding. Glutaminezuur gebonden in een eiwit heeft geen smaakeigenschappen. Bij de afbraak van eiwitten wordt glutaminezuur omgezet in mononatriumglutamaat. Sylvia Door Mevr. An Jochem, 30 Januari 2012 14:36
Snoep in de bus; complete waanzin. Waarom moeten er zonodig van die aparte dingen bedacht worden? Ik vraag me ook af of de chauffeurs hierop zitten te wachten. Een boterham, evergreen o.i.d. voor de lekkere trek is toch ook prima?
groet An |
Terug |
Log hier in om van alle functionaliteiten van de website gebruik te kunnen maken.
DR. FRANK IS VERBONDEN AAN
Alle andere websites die de naam Dokter Frank of Dr. Frank gebruiken zijn nepsites of piratensites
DR. FRANK GEEFT ANTWOORD
Vraag 1. Wie is Dr. Frank van Berkum?
Dr. Frank van Berkum is internist en verbonden aan de ZiekenhuisGroep Twente (Locatie Hengelo). In 1982 studeerde hij cum laude af aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam en volgde vervolgens de opleiding tot internist...